Deel dit bericht

Om de positieve effecten van Biophilic Design te begrijpen, dien je eerst te begrijpen waarom wij mensen de connectie met de natuur nodig hebben. Waarom we allemaal biofiel zijn. Biofilie betekend dat we de natuurlijke, aangeboren behoefte hebben aan verbinding met de natuur op fysiek, mentaal en sociaal niveau. Deze connectie beïnvloedt ons persoonlijk welzijn, productiviteit en maatschappelijke relaties.

In het kort weet je nu wat het concept Biofilie inhoudt. Echter om te begrijpen waarom de natuur een positief effect heeft op ons welzijn, dien ik je meer te vertellen over de neurologische en fysiologische aspecten van de natuur op ons lijf. In ons brein, de hersenen, zijn miljoenen kanalen verbonden met het autonome zenuwstelsel van ons lichaam. Dit systeem bestaat uit twee elementen:

  • het sympathische systeem,
    welke onze organen beïnvloed tot lichamelijke arbeid wat energie kost. Bijvoorbeeld denken, spreken, waarnemen, hartslag verhogen, bloeddruk beïnvloeden, pupillen verwijden etc.
  • en het parasympathische systeem,
    welke onze organen zodanig beïnvloedt dat het lichaam in rust en herstelstand komt. Wat bijvoorbeeld nodig is voor een goede spijsvertering.

Wanneer het lichaam de natuurlijke balans van deze twee bereikt, bevindt het lichaam zich in de ideale evenwicht.

Wat is dan de impact van situaties op ons lichaam en welk verschil maakt de natuur?

Om antwoord te geven op die vraag, neem ik even de werkomgeving als voorbeeld. Wanneer wij ons in een chaotische en verontrustende omgeving bevinden staat ons sympathische systeem sterk in een ‘vecht-of-vlucht’-stand. Daarbij wordt het parasympathische systeem onderdrukt. Deze disbalans resulteert in energieverspilling, mentale vermoeidheid en daarmee stress, frustratie, prikkelbaarheid en afleiding.  Als werknemers nergens op kantoor hun stress kwijt kunnen, kunnen psychische problemen veroorzaakt door stress en angst naar boven komen. Gevolgen daarvan zijn bijvoorbeeld een burn-out of hart-/vaatziekten.

In 2008 deed de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) een voorspelling dat in 2020, psychische stoornissen en hart- en vaatziekten de twee belangrijkste factoren zijn die bijdragen aan ziekten wereldwijd.

Hoeveel Burn-outs hebben we de laatste jaren gehad? 

De menselijke interactie met de natuur zorgt voor een toename van de parasympathische activiteit (ontspanning). Dit resulteert in een betere lichaamsfunctie en verminderde sympathische activiteit. Het resultaat is verminderde stress, prikkelbaarheid en een verhoogd concentratievermogen. Onderstaande studies tonen aan dat rechtstreeks toegang tot de natuur gevoelens als stress kunnen verlichten. Dat onderbouwt de noodzaak voor Biofilie op de werkplek en onderbouwd, in mijn ogen, ook het belang van Biofilie in andere sectoren van ons land.

Voorbeeld 1 Stress en Hartslag:

De effecten van wandelen door een bos atmosfeer versus stedelijke gebieden zijn bijvoorbeeld gedocumenteerd door stress, bloeddruk en hartslag van proefpersonen te vergelijken. Gemiddeld was het stresshormoon 13,4-15,8% lager, de polsslag 3,9-6,0% lager en de bloeddruk lager bij individuen die door het bos liepen, dan bij degenen die door stedelijke gebieden liepen. Het meest indrukwekkende resultaat is dat de algehele parasympathische activiteit (ontspanning) toe nam met 56,1%, terwijl de sympathische activiteit (vlucht-vechtmentaliteit) met 19,4% afnam bij proefpersonen die door het bos liepen.

Voorbeeld 2 Bloedsuikerspiegel verlagen:

Een ander onderzoek komt uit Japan en gaat over interactie met de natuur. Shinrin-yoku is een oude Japanse praktijk van herstellende wandelingen door natuurlijke omgevingen, meestal bossen. Letterlijk vertaalt Shinrin-yoku zich direct naar “bos baden”.
In de loop van zes jaar werden er experimenten met bos baden uitgevoerd onder 87 niet-insuline-afhankelijke diabetici. Er werd middels Bos baden getest of deze impact hadden op de hoogte van bloedglucosespiegel. Na 3-6 kilometer in het bos te hebben gelopen, daalden de bloedsuikerspiegels gemiddeld van 179 milligram tot 109 milligram. Om ervoor te zorgen dat dit te danken was aan de bosomgeving, en niet alleen aan de activiteit van het lopen, werden patiënten ook gecontroleerd tijdens het sporten op indoor loopbanden en in overdekte zwembaden.
De lichaamsbeweging op de loopbanden en zwembaden verlaagde de bloedglucosespiegel effectief met 21,2%. De Bos baden verminderde de glucose met maar liefst 39,7%.

Voorbeeld 3 Daglicht:

Daglicht beïnvloedt zowel onze oogfuncties als onze biologische klok. De diverse lichtkleuren en golflengten die daglicht bevat hebben invloed op de hormonen in ons lichaam. Grofweg is het ochtendlicht geel, wordt halverwege de dag blauwer en verandert in de namiddag in rood. Blootstelling aan natuurlijk licht is nodig om het hormoon serotonine (gekoppeld aan onze stemming) in evenwicht te brengen en de productie van melatonine (gebruikt om de slaap te reguleren) te remmen. Wanneer er een onbalans is tussen deze twee is ons slaap-waakpatroon verstoord. Dit kan op zijn beurt weer ons immuunsysteem verstoren. Ook de hoeveelheid licht effect op onze hormoonhuishouding. De hoeveelheid licht (lux) en de golflengten van licht bepalen de balans tussen serotonine en melatonine. Zonlicht op een heldere dag is 500 tot 1.000 keer groter dan kunstlicht. Dit is een belangrijke overweging bij het ontwerpen van binnenomgevingen om meer natuurlijk licht op te nemen.

Bovenstaande verklaringen en onderzoeken tonen de waarde aan van de natuur op ons zenuwstelsel. En de dus de waarde van Biofilie. Helaas zijn de meeste mensen niet op de hoogte van de effecten van natuurgebrek, omdat we dagelijks minder en minder met de natuur omgaan. We hebben tenslotte een levensstijl die zich vooral binnenshuis afspeelt.

Dus massaal de natuur in?

Oké, dus betekend dit dat je voor de positieve effecten altijd met je snoet in de natuur moet zijn? Nee! Dit betekend dat er een connectie moet zijn met de natuur en hoe groter die connectie, hoe groter het effect. Dus je kunt bezig zijn met de natuur door een wandeling te maken in het park, door interactie te hebben met dieren of gewoon door het groen vanuit je huis of werkplek te bekijken. Biofilie heeft veel toepassingen die onze alledaagse omgevingen kunnen transformeren in stimulerende positieve omgevingen. Een daarvan is Biophilic Design.

 

Biophilic Design

Biophilic Design kent grofweg 3 grondbeginselen:
– Nature in the Space
– Natural Analogues
– Nature of the Space

Nature in the Space

Verwijst naar de opname van planten, water en dieren in de gebouwde omgeving. Voorbeelden zijn planten, waterpartijen, aquaria en binnentuinen, maar ook uitzicht op de natuur. Deze directe verbindingen met de natuur – vooral natuur die beweging omvat – produceren de sterkste biofiele reacties.

Natural Analogues

Zijn materialen en patronen die voorkomen in de natuur en worden gekenmerkt door vier typen. Representatieve kunstwerken, versieringen, organische vormen en het gebruik van natuurlijke materialen. Afbeeldingen van bomen en water, bouwelementen die schelpen en bladeren nabootsen, meubels met organische vormen en zichtbare houtnerven vallen onder de paraplu van natuurlijke analogen. De voordelen van de natuur in kunstwerken zijn meetbaar, maar minder effectief dan de voordelen van echte bomen of planten.

Nature of the Space

Verwijst naar de manier waarop mensen reageren op verschillende ruimtelijke samenstellingen. We hebben een aangeboren voorkeur voor open ruimtes, zoals een savanne. We reageren het meest positief op lang gerekte uitzichten met matige tot hoge diepte en openheid. Deze ruimtelijke zichten drijven een groot deel van onze mentale en emotionele toestand aan.

 

Dus?

Wanneer we binnen ruimtes gaan ontwerpen en creëren die voldoen aan 1 van de bovenstaande concepten, zullen wij mensen fysiek en mentaal beter in balans zijn. Dit zal ook direct impact hebben op de manier waarop we in het leven staan. En uiteindelijk ook op de economie. Hoe Biophilic Design bijdraagt aan economische voordelen ga ik verder op in, in mijn volgende blog.

 

Bron: www.terrapinbrightgreen.com/reports/the-economics-of-biophilia

Foto: Photo by Han Min T on Unsplash